Szkoła jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży ze wszystkimi stopniami niepełnosprawności intelektualnej oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Działalnością edukacyjną obejmuje uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Prowadzone są zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych
Szkoła oferuje również zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole jeśli posiadają one opinię o potrzebie wczesnego wspomagania.
Głównym założeniem naszej szkoły jest wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez realizację zadań w zakresie:
- Nauczania, jako integralnego traktowania wiadomości przedmiotowych dla lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
- kształcenia umiejętności w celu zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
- wychowania, czyli tworzenia środowiska wszechstronnego rozwoju osobowego i wspierania działań wychowawczych rodziców
Praca na lekcjach jest zindywidualizowana. Każdy uczeń realizuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny dostosowany do możliwości psychofizycznych.
Uczniowi w szkole udzielana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna polegająca na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających z jego niepełnosprawności.
Schemat szkoły
Uczniowie ZSS mogą rozpocząć naukę:
- od 3 roku życia (w przypadku niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim),
- od 6 roku życia (w przypadku niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym).
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:
- 18 rok życia — w przypadku szkoły podstawowej,
- 24 rok życia — w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej.
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim prowadzone są do ukończenia 25 roku życia.
W skład Zespołu Szkół Specjalnych wchodzą:
- Szkoła Podstawowa im. UNICEF,
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy im. UNICEF.
Szkoła podstawowa obejmuje:
- wczesne wspomaganie rozwoju dla dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością z normą intelektualną lub z niepełnosprawnością intelektualną,
- oddziały rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
W skład szkoły przysposabiająca do pracy wchodzą:
- klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z występującymi sprzężeniami.
Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach kształcenia, dostosowanych do okresu rozwoju dzieci i młodzieży:
- etap I - klasy I-III szkoły podstawowej,
- etap II - klasy IV-VIII szkoły podstawowej,
- etap III – klasy przysposabiające do pracy.
Na każdym etapie edukacyjnym można przedłużyć okres nauki o jeden rok.