Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim realizują obowiązek szkolny poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych przez Szkołę Podstawową Specjalną.
Za spełnienie obowiązku szkolnego przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim uznaje się udział dzieci i młodzieży w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych w wieku od 3 do 25 lat.
Na wniosek rodziców / prawnych opiekunów organizowane jest nauczanie indywidualne dla ucznia posiadającego aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
Celem rewalidacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim jest wspomaganie w rozwoju, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu stosownie do możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zajęcia obejmują:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie motoryki dużej i małej, wyrabianie orientacji w schemacie ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznanie otoczenia,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Dla każdego uczestnika opracowuje się indywidualny program zajęć. Wszelkie informacje o postępach, widocznych zmianach, odnotowuje się w zeszycie obserwacji.