W lipcu 2017 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są m.in. szkoły podstawowe.
Zespół Szkół Specjalnych w Jarocinie otrzymał na wniosek Starostwa Powiatowego w Jarocinie wsparcie finansowe w wysokości 17,5 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych: zestawu multimedialnego oraz projektora (magiczny dywan).
Głównym celem Programu „Aktywna tablica” jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie, szkoła zobowiązuje się do zrealizowania następujących zadań:
- uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach
i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu; - uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych
z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk; - wyznaczenie szkolnego e-koordynatora, którego zadaniem jest koordynacja działań
w zakresie stosowania TIK w szkole oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK; - wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu;
- przedstawienia dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1–4 oraz:
- ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli
w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się, - charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
- wypełniania elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu;
- udziału w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.