Stowarzyszenie „ TACY SAMI” wraz z Zespołem Szkół Specjalnych organizuje zajęcia z wczesnego wspomagania dla 27 dzieci w wieku od 0 do 6 roku życia.
Od października 2010r realizowane są zajęcia:
- zajęcia terapeutyczne metodami Veroniki Sherborne, Knilla, Dennissona, Klanzy
- arteterapia
- zajęcia z elementami Integracji Sensorycznej
- zajęcia logopedyczne
- zajecia wczesnego wspomagania
- zajęcia rehabilitacyjne
- zajęcia warsztatowe dla matek
Zajęcia dla dzieci w większości przebiegały w obecności matek, gdyż jednym z najistotniejszych celów projektu była edukacja matek i budowanie więzi pomiędzy mamami i dziećmi. Niekiedy w zajęciach uczestniczyli ojcowie i dziadkowie. W trakcie projektu do dyspozycji rodzin był psycholog i pedagog.
Od września 2011 grupa 10 dzieci zostanie objęta systemowymi zajęciami wczesnego wspomagania w ramach subwencji oświatowej.
WCZESNA INTERWENCJA JEST POTRZEBNA !!!
WCZESNA INTERWENCJA JEST SKUTECZNA !!!
- Nie dopuszcza się do narastania objawów zaburzeń rozwoju.
- We wczesnym okresie rozwoju układ nerwowy charakteryzuje się dużą plastycznością, dzięki niemu istnieje możliwość skutecznej korekcji zaburzonych funkcji.
- Małe dzieci są bardziej podatne na stosowane wobec nich programy usrprawniania oraz czynią postępy szybciej niż starsze.
- Umiejętności ćwiczone u małych dzieci łatwiej są uogólniane na nowe przedmioty, sytuacje oraz osoby.
- Terapii nie utrudniają treści, których się dziecko nauczyło wcześniej lub co wykształciło w formie nawyków i stereotypii.
- Zaległości w zakresie wiadomości , umiejętności nie narosły jeszcze w znaczącym stopniu.
- Łatwiej jest małe dziecko przystosować do powszechnych oczekiwań oraz włączyć w grupę rówieśników.
- To samo dotyczy rodziców! Są w mniejszym stopniu usztywnieni przez wieloletnie doświadczenia z dzieckiem oraz ludźmi i instytucjami.
- Rodzice małych dzieci są mniej wypaleni emocjonalnie oraz mają więcej entuzjazmu do poszukiwań.
- Rodzice mają więcej energii i zaangażowania w dostarczanie dzieciom ukierunkowanych doświadczeń.