Szkoła w ruchu - obszar 3

Szkoła w ruchu - obszar 3

Nasza placówka przyłączyła się do Ogólnopolskiej Akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej: „Ćwiczyć każdy może” zorganizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu

Obszar 3

Ruch fizyczny ma „wiele twarzy”. Istnieje szeroki wachlarz dyscyplin sportowych, które mogą zainteresować każdego z nas. Celem jest jak zawsze ruch fizyczny prowadzący do zdrowia. W tym obszarze przedstawiliśmy scenariusze zajęć z kijkami Nordic Walking            „Marszem przez życie”.  

 

 „MARSZEM PRZEZ ŻYCIE”

 

ZADANIE: Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

KLASA: I Szkoły Przysposabiającej do Pracy

MIEJSCE: Tereny parkowe.

CZAS: 45 min.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zegarki, kije nornic walking.

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE:

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

- Kształtowanie cech sprawności ogólnej przy pomocy naturalnych form ruchu.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Rozgrzewka z wykorzystaniem kijów Nordic Walking.

- Ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała.

- Indywidualny dobór wysiłku (marszu ) dla możliwości swojego organizmu.

WIADOMOSCI: 

- Poznanie wiedzy na temat marszu z kijami Nordic Walking

- Dobór sprzętu

USAMODZIELNIANIE UCZNIA:

Uczeń:

- chce, świadomie i racjonalnie kierować swoim rozwojem,

-  potrafi dobrać strój do warunków pogodowych.

I Część wstępna

Powitanie, przedstawienie tematu zajęć.

- Zaprezentowanie właściwej sylwetki podczas marszu Nordic Walking. Poinformowanie uczniów o tym, że zaczynając swoją aktywność fizyczną należy się odpowiednio do tego przygotować.

Rozgrzewka:

- Stojąc w lekkim rozkroku wyciągamy kijek przed siebie jak najszerzej.Obracamy kijek w płaszczyźnie pionowej w taki sposób, aby raz jedna a raz druga dłoń znalazła się na górze.

- Stojąc w lekkim rozkroku kijek trzymamy szeroko.Wiosłowanie w przód i w tył.

- Stojąc, podpieramy się oburącz o kije. Wymachy nóg w przód i w tył a także na boki.

- Stojąc podpieramy się oburącz o kije, nogi złączone. Wspinanie się na palce, a następnie przeniesienie ciężaru ciała na pięty.

- Stajemy naprzeciwko siebie, 2 kije tej samej długości , wręczamy współćwiczącemu końcówkę i rączkę. Rozpoczynamy od wyprostowanej pozycji w lekkim rozkroku (można pochylić odrobinę sylwetkę do przodu, jest łatwiej).Wymachy rękami oburącz w przód i w tył, aż do momentu wyprostowania rąk za sobą. Staramy się aby ruch był cały czas płynny. Jedna osoba pcha jednocześnie oba kije, druga stawia jej opór i odwrotnie. Nie siłujemy się i nie blokujemy drugiej osoby. Staramy się dobrać opór do możliwości współćwiczącego.

- Stajemy naprzeciwko siebie. Jedna osoba trzyma kijek podchwytem na szerokość barków (mniej więcej na wysokości swoich oczu, równolegle do podłoża). Druga osoba kładzie ręce jak najszerzej na kijku nachwytem.Osoba, która trzyma ręce szeroko na górze pcha kij w stronę podłoża, podczas gdy druga osoba stawia jej opór. Gdy obie osoby mają wyprostowane ręce skierowane w podłoże, wtedy osoba, która trzyma kij podchwytem, ma za zadanie wypchnąć go z powrotem do góry, przy jednoczesnym oporze partnera.

- Stajemy naprzeciwko siebie. Obie osoby trzymają kijek na szerokość ramion. Ramiona są napięte, równolegle do podłoża. Równoczesny przysiad wykonany na pełnej stopie i powrót do pozycji wyjściowej.

II Część główna

1. Przedstawienie informacji:

Nordic walking – forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron, dlatego osoby uprawiające nordic walking: rozwijają siłę i wytrzymałość ramion, łatwiej wchodzą na wzgórza, spalają więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu, zwiększają stabilność, redukują nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy.

2. Rozpoczęcie marszu z uwzględnieniem poprawnej techniki. Czas marszu oraz tempo dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów. W przerwach odpoczynkowych wykonywanie serii ćwiczeń korygujących wady postawy.

III Część końcowa

1. Ćwiczenia uspokajające:

- marsz na zew. i wew. krawędziach stóp,

- długie nabieranie powietrza nosem i wydychanie ustami,                                                              

 - w marszu wznos ramion połączony z wdechem , następnie skłon tułowia w przód połączony

  z wydechem.

2. Zbiórka, podsumowanie zajęć, wyróżnienie dla najlepszych uczniów, zebranie sprzętu, pożegnanie.