Socjoterapia

Wśród wielu form pomocy dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną istotne znaczenie ma socjoterapia, której formuła dostosowana jest do potrzeb i możliwości osób w niej uczestniczących.

Socjoterapia to jeden ze sposobów łagodzenia lub eliminowania negatywnych norm i obyczajów w zachowaniach społecznych bądź społecznie niepożądanych.

Program zajęć socjoterapeutycznych, realizowany w Zespole Szkół Specjalnych, adresowany jest do uczniów:

  • Klas IV – VI Szkoły Podstawowej
  • Klas I-III Gimnazjum

Podstawowymi elementami procesu socjoterapeutycznego są:

  • Poprawienie społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci przez nawiązanie satysfakcjonującego kontaktu z rówieśnikami.
  • Zmniejszanie napięć oraz niepokojów wywołanych stresem dnia codziennego.
  • Zapobieganie wadliwej adaptacji dzieci do warunków życia i wymagań otoczenia poprzez uczenie ich pozytywnego spojrzenia na siebie i innych.

Zajęcia realizowane są poprzez:

  • Gry i zabawy integracyjne, interakcyjne, psychologiczne
  • Gry ruchowe
  • Techniki plastyczne
  • Muzykoterapię
  • Pracę w kręgu
  • „Rundki”
  • Bajki terapeutyczne
  • Pantomimę, scenki
  • Elementy metody V. Sherborne

Zajęcia socjoterapeutyczne prowadzi mgr Hanna Wagner.