Socjoterapia
Wśród wielu form pomocy dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną istotne znaczenie ma socjoterapia, której formuła dostosowana jest do potrzeb i możliwości osób w niej uczestniczących.
Socjoterapia to jeden ze sposobów łagodzenia lub eliminowania negatywnych norm i obyczajów w zachowaniach społecznych bądź społecznie niepożądanych.
Program zajęć socjoterapeutycznych, realizowany w Zespole Szkół Specjalnych, adresowany jest do uczniów:
- Klas IV – VI Szkoły Podstawowej
- Klas I-III Gimnazjum
Podstawowymi elementami procesu socjoterapeutycznego są:
- Poprawienie społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci przez nawiązanie satysfakcjonującego kontaktu z rówieśnikami.
- Zmniejszanie napięć oraz niepokojów wywołanych stresem dnia codziennego.
- Zapobieganie wadliwej adaptacji dzieci do warunków życia i wymagań otoczenia poprzez uczenie ich pozytywnego spojrzenia na siebie i innych.
Zajęcia realizowane są poprzez:
- Gry i zabawy integracyjne, interakcyjne, psychologiczne
- Gry ruchowe
- Techniki plastyczne
- Muzykoterapię
- Pracę w kręgu
- „Rundki”
- Bajki terapeutyczne
- Pantomimę, scenki
- Elementy metody V. Sherborne
Zajęcia socjoterapeutyczne prowadzi mgr Hanna Wagner.