„Łapy, łapy, cztery łapy…”- pies i kot przyjaciel człowieka.

KOORDYNATOR PROJEKTU:

Monika Przymusińska

 

NAUCZYCIELE ODPOWIEDZIALNI ZA PROJEKT:

Joanna Kalinowska

Natalia Sikorska

Karolina Wasik

Katarzyna Przybyłka

CEL GŁÓWNY PROJEKTU:

  • · Uświadomienie uczniom, że każdy człowiek jest w pełni odpowiedzialny za zwierzę, które wziął pod opiekę- jest ono istotą czującą.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:

  • · Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzę
  • · Budowanie prawidłowych relacji z psem podczas zajęć dogoterapii
  • · Zapoznanie z pracą, którą wykonują zwierzęta, z rolami jakie pełnią w życiu człowieka
  • · Poznanie zasad opieki nad zwierzętami i zawodu weterynarza
  • · Nabywanie wiadomości podczas sytuacji zadaniowych
  • · Zachęcanie do włączania się w akcje wspierania schronisk dla zwierząt
  • · Rozbudzanie ciekawości poznawczej
  • · Rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji i samodzielnej pracy
  • · Doskonalenie umiejętności komunikacji w grupie
  • · Kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
  • · Rozwijanie aktywności czytelniczej poprzez słuchanie wierszy

METODY REALIZACJI PROJEKTU:

  • · Projekt
  • · Metoda słowna
  • · Oglądowa
  • · Praktycznego działania

FORMY REALIZACJI:

  • · indywidualna
  • · zespołowa
  • · zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

Książki, atlasy, albumy, kalendarze ze zdjęciami psów i kotów, ilustracje, kolorowanki, materiały plastyczne, wiersze B. Brzozowskiej, Ł.J. Kerna, żywe zwierzęta: kot,pies, świnki morskie, chomik, królik, akcesoria związane z pielęgnacją, opieką i transportem zwierząt, książeczka wykonana na potrzeby zajęć, ramki, stemple, naklejki, plakat- 5 powodów „Pies przyjacielem człowieka”, plakaty prezentujące różne rasy psów i kotów, plakaty związane z obchodami –DNIA PSA i ZBIÓRKĄ KARMY.

CZAS REALIZACJI PROJEKTU:

Marzec 2017

ETAPY REALIZACJI  PROJEKTU:

        I.            Wprowadzenie w tematykę projektu:

  • Prezentacja zwierząt przyniesionych przez opiekunów, uczniowie mieli okazję : dotknąć, zobaczyć , pogłaskać, usłyszeć zwierzątko.
  • Rozmowa kierowana na temat wyglądu, pielęgnacji, postępowania ze zwierzętami
  • Poznanie różnych ras zwierząt
  • Oglądanie albumów, atlasów, ilustracji z rasami psów i kotów
  • Prace plastyczne/psy i koty – technika dowolna/

      II.            Zajęcia właściwe- „Przyjaźń na dobre i złe”:

  • Prezentacja wierszy L.J.Kern „Cztery łapy” i „Przyjaźń”, rozmowa kierowana na temat ich treści
  • Kot i pies w moim życiu- rozmowa na temat obecności zwierząt w życiu człowieka
  • Prezentacja ras psów i kotów- na ilustracjach
  • Zapoznanie uczniów z rolami ,jakie pies może pełnić w życiu człowieka- omawianie książeczek przygotowanych przez opiekunów
  • Uświadomienie uczniom ,że zwierzę to również obowiązek
  • Pies przyjacielem człowieka-plakat- omówienie
  • Zasady postępowania podczas zagrożenia ze strony psa
  • Wykonanie ramek do zdjęć- wklejanie gotowych ilustracji ulubionych pupili i samodzielne rysowanie swojego” czworonożnego przyjaciela”
  • Prezentacja wiersza „Dziękuję, że jesteś blisko”-B.Borzymowskiej

    III.            Udział w zajęciach z dogoterapii:

  • Celem zajęć było niwelowanie lęków i napięć związanych z kontaktem ze zwierzęciem,
  • Budowanie pozytywnych relacji,
  • Stymulowanie rozwoju zmysłów,
  • Pobudzenie aktywności,
  • Rozwijanie funkcji opiekuńczej,
  • Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności,

   IV.            SZKOLNE OBCHODY DNIA PSA- WSPÓLNE WYKONANIE PLAKATU- ROZDAWANIE PRZYGOTOWANYCH NAKLEJEK INNYM UCZNIOM NASZEJ SZKOŁY.

     V.            Wizyta w gabinecie weterynarii:

  • Zapoznanie się z pracą weterynarza

   VI.            Wyjazd do schroniska w Radlinie: (zał.1)

  • Zawiezienie przez uczniów biorących udział w projekcie wraz z nauczycielami zebranej karmy dla zwierząt
  • Zwiedzanie schroniska i wyjście na spacer z pieskami

  VII.            Szkolne obchody DNIA PSA : (zał.2)

  • wykonanie z  uczniami plakatu, rozdawanie przygotowanych naklejek nawiązujących do tematu dnia.
  1. Wizyta w gabinecie weterynarii- zapoznanie z zawodem weterynarza

    IX.            Zorganizowanie wystawy prac uczniów na gazetce szkolnej.

 

Trudności w realizacji projektu:

Dużą trudność uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym sprawia skupienie uwagi i koncentracja , które ulegają szybko rozproszeniu oraz zapamiętywanie i odtwarzanie czynności- pamięć jest słaba i krótkotrwała. Trzeba wielu powtórzeń, ćwiczeń, by uczeń przyswoił sobie nowe treści.

Zauważono, że spotkania w ramach projektu realizowane w krótkich odstępach czasowych są bardziej efektywne dla naszych uczniów.

Udział w zajęciach sprawiał wszystkim wielką i nieskrywaną radość. Była to tematyka bliska  i dostępna treściowo dzieciom.