„Łapy, łapy, cztery łapy…”- pies i kot przyjaciel człowieka.
KOORDYNATOR PROJEKTU:
Monika Przymusińska
NAUCZYCIELE ODPOWIEDZIALNI ZA PROJEKT:
Joanna Kalinowska
Natalia Sikorska
Karolina Wasik
Katarzyna Przybyłka
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
- · Uświadomienie uczniom, że każdy człowiek jest w pełni odpowiedzialny za zwierzę, które wziął pod opiekę- jest ono istotą czującą.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
- · Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzę
- · Budowanie prawidłowych relacji z psem podczas zajęć dogoterapii
- · Zapoznanie z pracą, którą wykonują zwierzęta, z rolami jakie pełnią w życiu człowieka
- · Poznanie zasad opieki nad zwierzętami i zawodu weterynarza
- · Nabywanie wiadomości podczas sytuacji zadaniowych
- · Zachęcanie do włączania się w akcje wspierania schronisk dla zwierząt
- · Rozbudzanie ciekawości poznawczej
- · Rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji i samodzielnej pracy
- · Doskonalenie umiejętności komunikacji w grupie
- · Kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
- · Rozwijanie aktywności czytelniczej poprzez słuchanie wierszy
METODY REALIZACJI PROJEKTU:
- · Projekt
- · Metoda słowna
- · Oglądowa
- · Praktycznego działania
FORMY REALIZACJI:
- · indywidualna
- · zespołowa
- · zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Książki, atlasy, albumy, kalendarze ze zdjęciami psów i kotów, ilustracje, kolorowanki, materiały plastyczne, wiersze B. Brzozowskiej, Ł.J. Kerna, żywe zwierzęta: kot,pies, świnki morskie, chomik, królik, akcesoria związane z pielęgnacją, opieką i transportem zwierząt, książeczka wykonana na potrzeby zajęć, ramki, stemple, naklejki, plakat- 5 powodów „Pies przyjacielem człowieka”, plakaty prezentujące różne rasy psów i kotów, plakaty związane z obchodami –DNIA PSA i ZBIÓRKĄ KARMY.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
Marzec 2017
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU:
I. Wprowadzenie w tematykę projektu:
- Prezentacja zwierząt przyniesionych przez opiekunów, uczniowie mieli okazję : dotknąć, zobaczyć , pogłaskać, usłyszeć zwierzątko.
- Rozmowa kierowana na temat wyglądu, pielęgnacji, postępowania ze zwierzętami
- Poznanie różnych ras zwierząt
- Oglądanie albumów, atlasów, ilustracji z rasami psów i kotów
- Prace plastyczne/psy i koty – technika dowolna/
II. Zajęcia właściwe- „Przyjaźń na dobre i złe”:
- Prezentacja wierszy L.J.Kern „Cztery łapy” i „Przyjaźń”, rozmowa kierowana na temat ich treści
- Kot i pies w moim życiu- rozmowa na temat obecności zwierząt w życiu człowieka
- Prezentacja ras psów i kotów- na ilustracjach
- Zapoznanie uczniów z rolami ,jakie pies może pełnić w życiu człowieka- omawianie książeczek przygotowanych przez opiekunów
- Uświadomienie uczniom ,że zwierzę to również obowiązek
- Pies przyjacielem człowieka-plakat- omówienie
- Zasady postępowania podczas zagrożenia ze strony psa
- Wykonanie ramek do zdjęć- wklejanie gotowych ilustracji ulubionych pupili i samodzielne rysowanie swojego” czworonożnego przyjaciela”
- Prezentacja wiersza „Dziękuję, że jesteś blisko”-B.Borzymowskiej
III. Udział w zajęciach z dogoterapii:
- Celem zajęć było niwelowanie lęków i napięć związanych z kontaktem ze zwierzęciem,
- Budowanie pozytywnych relacji,
- Stymulowanie rozwoju zmysłów,
- Pobudzenie aktywności,
- Rozwijanie funkcji opiekuńczej,
- Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności,
IV. SZKOLNE OBCHODY DNIA PSA- WSPÓLNE WYKONANIE PLAKATU- ROZDAWANIE PRZYGOTOWANYCH NAKLEJEK INNYM UCZNIOM NASZEJ SZKOŁY.
V. Wizyta w gabinecie weterynarii:
- Zapoznanie się z pracą weterynarza
VI. Wyjazd do schroniska w Radlinie: (zał.1)
- Zawiezienie przez uczniów biorących udział w projekcie wraz z nauczycielami zebranej karmy dla zwierząt
- Zwiedzanie schroniska i wyjście na spacer z pieskami
VII. Szkolne obchody DNIA PSA : (zał.2)
- wykonanie z uczniami plakatu, rozdawanie przygotowanych naklejek nawiązujących do tematu dnia.
- Wizyta w gabinecie weterynarii- zapoznanie z zawodem weterynarza
IX. Zorganizowanie wystawy prac uczniów na gazetce szkolnej.
Trudności w realizacji projektu:
Dużą trudność uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym sprawia skupienie uwagi i koncentracja , które ulegają szybko rozproszeniu oraz zapamiętywanie i odtwarzanie czynności- pamięć jest słaba i krótkotrwała. Trzeba wielu powtórzeń, ćwiczeń, by uczeń przyswoił sobie nowe treści.
Zauważono, że spotkania w ramach projektu realizowane w krótkich odstępach czasowych są bardziej efektywne dla naszych uczniów.
Udział w zajęciach sprawiał wszystkim wielką i nieskrywaną radość. Była to tematyka bliska i dostępna treściowo dzieciom.