Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Już po raz drugi w Zespole Szkół Specjalnych w Jarocinie zorganizowano Dzień Bezpłatnych Porad dla rodziców niepokojących się o rozwój swojego dziecka.

W sobotę, 2 października 2010, do siedziby szkoły zgłosiło się 37 rodziców wraz z dziećmi, na konsultacje z dziedziny:

  • Logopedii i neurologopedii
  • Korekcji wad postawy
  • Zaburzeń zachowania
  • Wczesnego wspomagania

Udzielono w sumie 48 porad, gdyż niektórzy rodzice prosili o rozmowę z dwoma – trzema specjalistami.

Organizacja Dni Porad w czerwcu i październiku była wstępem do realizacji projektu „Naucz mnie być Mamą – wspieranie macierzyństwa matek dzieci niepełnosprawnych” . W ramach programu społecznego znanego ubezpieczyciela AXA, pod nazwą „Wspieramy Mamy” ponad 240 stowarzyszeń z całej Polski zwróciło się z prośbami o dotację na swoje projekty. Z tej ogromnej masy wybrano tylko 12 pomysłów – w tym właśnie projekt Stowarzyszenia „Tacy Sami”, działającego na rzecz Zespołu Szkół Specjalnych w Jarocinie.

Projekt potrwa do połowy czerwca 2011. Weźmie w nim udział ok. 20 dzieci wraz ze swoimi mamami. W trakcie realizacji projektu dzieciom i matkom zostaną zaproponowane zajęcia terapeutyczne metodami Veroniki Sherborne, Knilla, Dennissona, Klanzy, zajęcia stymulacji polisensorycznej, elementy metody SI, wspomaganie komunikacji alternatywnej, arteterapia, zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcji wad postawy. Po dwóch miesiącach zaczną także odbywać się zajęcia o nazwie „bank czasu dla matek” – zajęcia opiekuńcze dla dzieci raz w tygodniu bez obecności mam, aby mamy nauczyły się dysponować swoim wolnym czasem. Oprócz tego chcemy zaproponować matkom zajęcia o charakterze edukacyjnym, podczas których zaproszenie specjaliści poruszaliby kolejne zagadnienia z zakresu wspierania rozwoju dziecka.

W ramach projektu pracować będą nauczyciele Zespołu Szkół Specjalnych, nie otrzymując za swoją pracę żadnego wynagrodzenia. Jedyną osobą jaka otrzyma zapłatę, będzie rehabilitant, którego musimy zatrudnić z zewnątrz. Rehabilitant, dwa razy w tygodniu, będzie konsultował najtrudniejsze przypadki i prowadził ćwiczenia usprawniające dzieci.

Głównym celem działania Stowarzyszenia oraz Zespołu Szkół Specjalnych jest udzielenie wielopłaszczyznowego wsparcia matkom dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością. Chcemy także pogłębić więzi matki z dzieckiem poprzez wspólny udział w zajęciach terapeutycznych.