Gimnazjum

Gimnazjum

Uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizują programy nauczania opracowane według „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów”. Formy i metody pracy są dostosowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych młodzieży oraz możliwości psychofizycznych.
Celem kształcenia jest:

  • przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk,
  • zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów,
  • kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Wiadomości i umiejętności uczniów oceniane są wg skali ocen.

W klasie trzeciej gimnazjum przeprowadzany jest egzamin wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych, matematyczno – przyrodniczych i języka obcego.

Absolwent może kontynuować naukę w szkole zawodowej.

Realizowane przedmioty

Klasy I – III dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim:

  • język polski,
  • język niemiecki,
  • muzyka,
  • plastyka,
  • historia,
  • wiedza o społeczeństwie,
  • geografia,
  • biologia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • matematyka,
  • informatyka,
  • wychowanie fizyczne,
  • edukacja dla bezpieczeństwa,
  • zajęcia artystyczne,
  • zajęcia techniczne,
  • zajęcia z wychowawcą,
  • religia,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • rewalidacja (zaj. rewalidacyjne, korygowanie wad mowy, korekcja wad postawy).

Uczniowie z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w gimnazjum realizują programy nauczania opracowane według „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach”.
Edukacja ma na celu rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go, stosownie do jego możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
W klasach gimnazjalnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.

Absolwent może uczestniczyć w warsztatach terapii zajęciowej.

Realizowane przedmioty

Klasy I – III dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym:

  • funkcjonowanie w środowisku,
  • muzyka z rytmiką,
  • plastyka,
  • technika,
  • wychowanie fizyczne,
  • religia,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • rewalidacja (zaj. rewalidacyjne, korygowanie wad mowy, korekcja wad postawy).

Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.